Operacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków finansowych
Europejskiego Funduszu Rybackiego
zapewniającą inwestycję w zrównoważone rybołówstwo

Rok szkolny 2017/2018:

W zajęciach kółka przyrodniczo - ekologicznego uczestniczyło 17 dzieci z klas 2-3. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu, w środy na lekcji siódmej. Zadaniem kółka było zachęcenie dzieci do pogłębienia wiedzy o otaczającym świecie przyrody oraz kształtowanie postaw proekologicznych. Realizacja planu kółka przyrodniczo- ekologicznego pozwoliła uczniom nabyć umiejętności i poznać otaczający świat przyrody poprzez obserwację zmian zachodzących w środowisku- w najbliższej okolicy, wyznaczać kierunki świata bez przyrządów, obserwować świat ,,oczami mikroskopu", planować i przeprowadzać doświadczenia, wyjaśnić znaczenie wody dla człowieka oraz jej czystości, rozpoznawać rośliny rosnące w najbliższym otoczeniu (las, łąka, staw, rzeka), stosować zasady zdrowego żywienia, dostrzegać wpływ zanieczyszczeń i hałasu na zdrowie człowieka, posługiwać się właściwą terminologią związaną z ochroną środowiska, charakteryzować zależności pokarmowe w przyrodzie, poznać wpływ działalności człowieka na zmiany w krajobrazie, dostrzegać rolę przyrody w regeneracji sił człowieka, przestrzegać zasad ochrony środowiska, rozpoznawać znaki i symbole ekologiczne. Na zajęciach kółka dzieci pogłębiały wiedzę przyrodniczą w czasie wycieczek terenowych ,,podróży multimedialnych", obserwacji mikroskopowych, rozwiązując zagadki, rebusy, krzyżówki przyrodnicze, korzystając z gier planszowych, albumów, czasopism, biorąc udział w zabawach ruchowo- dźwiękowych, tworząc mapy roślinności np. łąkowej. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach kółka przyrodniczo -ekologicznego, były zawsze zainteresowane tematyką każdego spotkania i angażowały się w jego przebieg.

Rok szkolny 2016/2017:

Rok szkolny 2015/2016:

Rok szkolny 2014/2015:

13 października 2014 r. dzieci uczestniczące w zajęciach kółka przyrodniczo - ekologicznego realizowanego w ramach projektu "Zdrowa rybka, skoczna żabka" odwiedziły Zakład Doświadczalny Gospodarki Stawowej PAN w Gołyszu. Uczniowie wraz z pracownikiem zakładu zwiedziły ośrodek i zapoznały się z jego działalnością. Następnie obejrzały film przedstawiający cykl rozwojowy karpia. Na zakończenia spotkania wzięły udział w konkursie z nagrodami, którymi były gadżety Lokalnej Grupy Rybackiej "Żabi Kraj". W drodze powrotnej grupa zwiedziła także skansen tradycyjnej zagrody rolnej w Ochabach, gdzie mogła zobaczyć urządzenia i sprzęty używane przez naszych przodków.

Rok szkolny 2013/2014:

Kolejne spotkania dzieci należących do kółka przyrodniczo-ekologicznego poświęcone były polu uprawnemu. Na zajęciach uczniowie dowiedzieli się jakie prace wykonują rolnicy na polach uprawnych przez cały rok i jakich używają do tego narzędzi i maszyn. Poznali uprawiane przez nich rośliny zbożowe i wskazywali korzyści z ich uprawy. Dzieci miały możliwość obserwowania ziaren poszczególnych zbóż. Prześledziły drogę "od ziarenka do bochenka". Razem z Krecikiem (bohaterem kreskówki) poznały etapy powstawania materiału lnianego, z którego można uszyć ubrania. Z wykorzystaniem ilustracji oraz prezentacji multimedialnej dzieci dowiedziały się co to są rośliny okopowe i oleiste, jak należy dbać o uprawiane rośliny oraz czego one potrzebują, aby dobrze rosnąć. Poznały też najbardziej znane zwierzęta żyjące lub żerujące na polu uprawnym. W czasie zajęć dzieci nauczyły się też wiosennej piosenki "Maszeruje wiosna" oraz bawiły się przy zabawie tanecznej "Rolnik".


W czasie kolejnych zajęć kółka przyrodniczo - ekologicznego dzieci pogłębiały wiadomości dotyczące lasu. Poznały warunki życia w lesie. Zaznajomiły się z warstwową budową lasu oraz z charakterystycznymi dla poszczególnych warstw roślinami. Dowiedziały się także jakie zwierzęta można spotkać w lesie i na jakie grupy można je podzielić. Informacje gromadzone w czasie zajęć uczniowie uzyskiwali na podstawie książek przyrodniczych, ilustracji i zdjęć, prezentacji multimedialnej oraz e-lekcji. Dzieci wykonywały także różne ćwiczenia ora zadania przyrodnicze utrwalające poznawaną tematykę. Pracowały indywidualnie lub w małych grupach gromadząc materiały w swoich "Dziennikach młodego przyrodnika".




W czasie początkowych zajęć kółka przyrodniczo-ekologicznego uczniowie wykonali stronę tytułową "Dziennika młodego przyrodnika", w którym będą gromadzić różne materiały i karty pracy z zadaniami wykonywanymi na zajęciach. Poznali zaplanowaną tematykę zajęć. Nauczyli się piosenki "Żyj z przyrodą w zgodzie". Rozwiązywali zagadki przyrodnicze o tematyce leśnej. Układali hasła - zasady dotyczące właściwego zachowania się w lesie na podstawie zgromadzonych ilustracji. Oglądali prezentację multimedialną nt. warstwowej budowy lasu. Wykonywali ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem e-lekcji "Pukamy do drzwi lasu".

Rok szkolny 2012/2013:

Ostatnie spotkania uczniów w czasie zajęć kółka przyrodniczo- ekologicznego poświęcone były tematyce wody i jej znaczenia dla człowieka oraz całego środowiska. Uczniowie poznali zjawisko krążenia wody w przyrodzie z wykorzystaniem przygotowanych zdjęć i rysunków. Dowiedzieli się także jak człowiek zanieczyszcza wodę. Wskazywali sposoby ochrony wód, dbania o czystość zbiorników wodnych. Na zakończenie przygotowali hasła zachęcające do dbania o wodę, która jest źródłem życia na ziemi. Ostatnie zajęcia były także podsumowaniem pracy uczniów na zajęciach kółka przyrodniczo - ekologicznego. Wszystkie dzieci otrzymały dyplomy za aktywność i zaangażowanie w działalność kółka oraz Klubu "Złota rybka".

Kolejne zajęcia kółka przyrodniczo - ekologicznego poświęcone były tematyce szeroko rozumianej ekologii. Dzieci wykonywały praktyczne ćwiczenia związane z segregacją odpadów. Wyjaśniały pojęcia recykling, kompostowanie. Próbowały zaplanować ekologiczne zakupy. W części podsumowującej rozwiązywały rebusy ekologiczne, zagadki, krzyżówki i wykonywały inne zadania przygotowane na kartach pracy.

Podsumowaniem tematyki związanej z lasem i jego mieszkańcami była wycieczka do lasu. Podczas dwugodzinnej wyprawy uczniowie dokonywali obserwacji oraz wykonywali zadania przygotowane w "karcie obserwacji leśnych". Ich zadaniem było między innymi zmierzenie obwodu wybranego, znanego drzewa i wykonanie odcisku jego kory. Dzieci miały także dokonać obserwacji ściółki i runa leśnego oraz żyjących tam zwierząt. Kolejne zadanie dotyczyło porównania nasłonecznienia, temperatury, siły wiatru, wilgotności w lesie i poza nim. Uczniowie z dużym zaangażowaniem zabrali się do wykonania poszczególnych zadań. Swoje obserwacje i pomiary zapisywali na specjalnych kartach, które zostaną umieszczone w "Dziennikach młodego przyrodnika".

Podczas dwóch kolejnych spotkań kółka przyrodniczego dzieci poznawały las i jego mieszkańców. Na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej oraz zgromadzonych materiałów poznały warstwową budowę lasu oraz rośliny charakterystyczne dla poszczególnych warstw. Wymieniały także zwierzęta żyjące w lesie dzieląc je na ssaki, ptaki, gady, płazy, owady i inne. Szukały odpowiedzi na pytania: Jakie jest znaczenie lasu dla człowieka? Jak należy chronić lasy? Jako utrwalenie dzieci wykonywały różne ćwiczenia zebrane na kartach pracy. Karty te umieściły następnie w "Dziennikach młodego przyrodnika".

Kolejne zajęcia kółka przyrodniczego poświęcone były tematowi "W królestwie karpia - czyli co szumi w stawie?" Uczniowie wykonywali zadania przygotowane na kartach pracy, a wykorzystane podczas kwietniowego spotkania Klubu "Złota rybka". Wykonali także książeczkę, w której umieścili te materiały czyli rysunki, wykreślanki, puzzle, uzupełnianki. W drugiej części zajęć, każdy uczeń samodzielnie wykonał preparat do obserwacji pod mikroskopem. Pracę z mikroskopami dzieci oceniły jako bardzo interesującą oraz niezwykle pouczającą.

22 kwietnia to święto Ziemi czyli obchodzony na całym świecie Dzień Ziemi. Uczniowie w czasie zajęć prezentowali propozycje jak skutecznie chronić naszą planetę. Do dyskusji na ten temat zachęciła ich prezentacja multimedialna, w której wykorzystano tylko obrazy prezentujące degradację środowiska naturalnego oraz przejmującą muzykę. Wynikiem dyskusji było wykonanie przez uczniów plakatów zachęcających do działań w trosce o dobro naszej planety Ziemi.

Kolejne zajęcia kółka przyrodniczo - ekologicznego okazały się dla dzieci bardzo ciekawe. Uczniowie zapoznali się z budową oraz przeznaczeniem mikroskopów. Każdy mógł samodzielnie wykonać obserwacji przykładowych preparatów dołączonych do zestawów mikroskopowych. Wzbudziły one duże zainteresowanie dzieci, które coraz lepiej radziły sobie z obsługą tych urządzeń.

Na zakończenie tematyki dotyczącej zbiorników wodnych uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną, dzięki której poznali rozwój i tryb życia żaby. W założonych folderach zaprojektowali także gazetkę informacyjną dotyczącą mieszkańców stawu, roślin wodnych oraz zwierząt żyjących w pobliżu zbiorników wodnych. Wykorzystali w niej wiadomości z zajęć kółka oraz informacje i zdjęcia wyszukane na stronach internetowych.

W ramach tematyki związanej ze zbiornikami wodnymi naszej miejscowości uczniowie wykonali szereg zadań. Opracowali w grupach informacje nt. rośliny i zwierzęta żyjące w stawie. Wykorzystali w tym celu różne książki przyrodnicze, albumy oraz własne wiadomości, które następnie zaprezentowali pozostałym uczestnikom zajęć kółka przyrodniczo -ekologicznego. Następnie samodzielnie uzupełniali przygotowane dla nich karty pracy. W czasie zajęć wykorzystano także model ryby dzięki któremu dzieci poznały budowę ryby. Zgromadzone materiały umieszczone zostały w "Dzienniczkach młodego przyrodnika", dokumentujących pracę uczniów w czasie zajęć kółka.

W czasie kolejnego spotkania kółka przyrodniczo - ekologicznego dzieci miały okazję wysłuchać nagrania nt. "Co w stawie szumi" oraz obejrzeć ilustracje zebrane w książeczce pod tym samym tytułem. Książeczki otrzymaliśmy jako nagrodę podczas drugiego kulinarno - prozdrowotnego spotkania Klubu "Złota Rybka". Ofiarowane zostały przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka "Żabi Kraj" z siedzibą w Skoczowie. Były to pierwsze zajęcia z cyklu "Zbiorniki wodne w naszej miejscowości".

Członkowie kółka przyrodniczo - ekologicznego zaznajomili się z problemem utrudnionego dotarcia ptaków i innych zwierząt do pokarmu. Na zajęciach poznali różne sposoby pomocy zwierzętom w trudnym okresie zimy. W czasie zajęć uczniowie wykonali w grupach plakaty nt. "Dokarmiamy ptaki w czasie zimy". Postanowili zawiesić plakaty na korytarzach szkolnych, aby zachęcić innych uczniów do dbania w tym trudnym okresie zimowym o naszych skrzydlatych przyjaciół.

W czasie zajęć kółka uczniowie zaznajomili się z zajęciami i pracą ludzi na wsi. Był to kolejny temat dotyczący naszej miejscowości. W utrwaleniu zdobytych wiadomości pomogły ćwiczenia interaktywne. Uczniowie chętnie i z zaangażowaniem wykonywali zaproponowane zadania z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.

Przez kolejnych kilka spotkań kółka przyrodniczego uczniowie mieli okazję dokładniej poznać swoją miejscowość. Dowiedzieli się o jej położeniu geograficznym - mapka. Poznali herb Zebrzydowic. Wskazywali najciekawsze miejsca Zebrzydowic. Poznali także elementy kulturowe i naturalne związane z krajobrazem. Dowiedzieli się także o zawodach mieszkańców wsi i warunkach ich życia. Wszystkie zebrane informacje i wiadomości uczniowie umieścili w "Dziennikach młodego przyrodnika" w formie kart pracy, tekstów z lukami, rysunków oraz innych notatek.

W czasie kolejnych zajęć uczniowie zaprojektowali emblematy kółka, na podstawie których została wykonana plakietka - identyfikator członków kółka przyrodniczo - ekologicznego, działającego w SP w Zebrzydowicach. W laptopach w pracowni komputerowej - wyposażonej w ramach projektu "Zdrowa rybka, skoczna żabka" utworzyli także foldery, w których zamieszczane będą efekty pracy dzieci na zajęciach kółka oraz informacje i ciekawostki przyrodnicze wyszukane na stronach internetowych.

Uczniowie w czasie pierwszych zajęć zapoznali się z planem pracy kółka dziennikarskiego. Otrzymali także dyplomy potwierdzające ich członkostwo w Klubie "Złota Rybka". Założyli "Dzienniki młodego przyrodnika", które posłużą im do dokumentowania pracy na zajęciach w postaci notatek, kart pracy, zdjęć, ilustracji itp.