Szkoła Podstawowa
im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Zebrzydowicach
![]() |
Operacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków finansowych |
Rok szkolny 2017/2018:
W zajęciach kółka przyrodniczo - ekologicznego uczestniczyło 17 dzieci z klas 2-3. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu, w środy na lekcji siódmej. Zadaniem kółka było zachęcenie dzieci do pogłębienia wiedzy o otaczającym świecie przyrody oraz kształtowanie postaw proekologicznych. Realizacja planu kółka przyrodniczo- ekologicznego pozwoliła uczniom nabyć umiejętności i poznać otaczający świat przyrody poprzez obserwację zmian zachodzących w środowisku- w najbliższej okolicy, wyznaczać kierunki świata bez przyrządów, obserwować świat ,,oczami mikroskopu", planować i przeprowadzać doświadczenia, wyjaśnić znaczenie wody dla człowieka oraz jej czystości, rozpoznawać rośliny rosnące w najbliższym otoczeniu (las, łąka, staw, rzeka), stosować zasady zdrowego żywienia, dostrzegać wpływ zanieczyszczeń i hałasu na zdrowie człowieka, posługiwać się właściwą terminologią związaną z ochroną środowiska, charakteryzować zależności pokarmowe w przyrodzie, poznać wpływ działalności człowieka na zmiany w krajobrazie, dostrzegać rolę przyrody w regeneracji sił człowieka, przestrzegać zasad ochrony środowiska, rozpoznawać znaki i symbole ekologiczne. Na zajęciach kółka dzieci pogłębiały wiedzę przyrodniczą w czasie wycieczek terenowych ,,podróży multimedialnych", obserwacji mikroskopowych, rozwiązując zagadki, rebusy, krzyżówki przyrodnicze, korzystając z gier planszowych, albumów, czasopism, biorąc udział w zabawach ruchowo- dźwiękowych, tworząc mapy roślinności np. łąkowej. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach kółka przyrodniczo -ekologicznego, były zawsze zainteresowane tematyką każdego spotkania i angażowały się w jego przebieg.
Rok szkolny 2016/2017:
Rok szkolny 2015/2016:
Rok szkolny 2014/2015:
13 października 2014 r. dzieci uczestniczące w zajęciach kółka przyrodniczo - ekologicznego realizowanego w ramach projektu "Zdrowa rybka, skoczna żabka" odwiedziły Zakład Doświadczalny Gospodarki Stawowej PAN w Gołyszu. Uczniowie wraz z pracownikiem zakładu zwiedziły ośrodek i zapoznały się z jego działalnością. Następnie obejrzały film przedstawiający cykl rozwojowy karpia. Na zakończenia spotkania wzięły udział w konkursie z nagrodami, którymi były gadżety Lokalnej Grupy Rybackiej "Żabi Kraj". W drodze powrotnej grupa zwiedziła także skansen tradycyjnej zagrody rolnej w Ochabach, gdzie mogła zobaczyć urządzenia i sprzęty używane przez naszych przodków.
Rok szkolny 2013/2014:
Kolejne spotkania dzieci należących do kółka przyrodniczo-ekologicznego poświęcone były polu uprawnemu.
Na zajęciach uczniowie dowiedzieli się jakie prace wykonują rolnicy na polach uprawnych
przez cały rok i jakich używają do tego narzędzi i maszyn. Poznali uprawiane przez nich
rośliny zbożowe i wskazywali korzyści z ich uprawy. Dzieci miały możliwość obserwowania
ziaren poszczególnych zbóż. Prześledziły drogę "od ziarenka do bochenka". Razem
z Krecikiem (bohaterem kreskówki) poznały etapy powstawania materiału lnianego,
z którego można uszyć ubrania. Z wykorzystaniem ilustracji oraz prezentacji multimedialnej
dzieci dowiedziały się co to są rośliny okopowe i oleiste, jak należy dbać o
uprawiane rośliny oraz czego one potrzebują, aby dobrze rosnąć. Poznały też
najbardziej znane zwierzęta żyjące lub żerujące na polu uprawnym. W czasie zajęć dzieci
nauczyły się też wiosennej piosenki "Maszeruje wiosna" oraz bawiły się przy zabawie tanecznej "Rolnik".
W czasie kolejnych zajęć kółka przyrodniczo - ekologicznego dzieci pogłębiały wiadomości dotyczące lasu. Poznały warunki życia w lesie. Zaznajomiły się z warstwową budową lasu oraz z charakterystycznymi dla poszczególnych warstw roślinami. Dowiedziały się także jakie zwierzęta można spotkać w lesie i na jakie grupy można je podzielić. Informacje gromadzone w czasie zajęć uczniowie uzyskiwali na podstawie książek przyrodniczych, ilustracji i zdjęć, prezentacji multimedialnej oraz e-lekcji. Dzieci wykonywały także różne ćwiczenia ora zadania przyrodnicze utrwalające poznawaną tematykę. Pracowały indywidualnie lub w małych grupach gromadząc materiały w swoich "Dziennikach młodego przyrodnika".
W czasie początkowych zajęć kółka przyrodniczo-ekologicznego uczniowie wykonali
stronę tytułową "Dziennika młodego przyrodnika", w którym będą gromadzić różne materiały i karty
pracy z zadaniami wykonywanymi na zajęciach. Poznali zaplanowaną tematykę zajęć. Nauczyli się
piosenki "Żyj z przyrodą w zgodzie". Rozwiązywali zagadki przyrodnicze o tematyce leśnej. Układali
hasła - zasady dotyczące właściwego zachowania się w lesie na podstawie zgromadzonych ilustracji.
Oglądali prezentację multimedialną nt. warstwowej budowy lasu.
Wykonywali ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem e-lekcji "Pukamy do drzwi lasu".
Rok szkolny 2012/2013:
Ostatnie spotkania uczniów w czasie zajęć kółka przyrodniczo- ekologicznego
poświęcone były tematyce wody i jej znaczenia dla człowieka oraz całego środowiska.
Uczniowie poznali zjawisko krążenia wody w przyrodzie z wykorzystaniem przygotowanych
zdjęć i rysunków. Dowiedzieli się także jak człowiek zanieczyszcza wodę. Wskazywali
sposoby ochrony wód, dbania o czystość zbiorników wodnych. Na zakończenie przygotowali
hasła zachęcające do dbania o wodę, która jest źródłem życia na ziemi.
Ostatnie zajęcia były także podsumowaniem pracy uczniów na zajęciach kółka przyrodniczo - ekologicznego.
Wszystkie dzieci otrzymały dyplomy za aktywność i zaangażowanie w działalność kółka oraz Klubu "Złota rybka".
Kolejne zajęcia kółka przyrodniczo - ekologicznego poświęcone były tematyce szeroko
rozumianej ekologii. Dzieci wykonywały praktyczne ćwiczenia związane z segregacją odpadów.
Wyjaśniały pojęcia recykling, kompostowanie. Próbowały zaplanować ekologiczne zakupy. W części podsumowującej rozwiązywały
rebusy ekologiczne, zagadki, krzyżówki i wykonywały inne zadania przygotowane na kartach pracy.
Podsumowaniem tematyki związanej z lasem i jego mieszkańcami była wycieczka
do lasu. Podczas dwugodzinnej wyprawy uczniowie dokonywali obserwacji oraz wykonywali zadania
przygotowane w "karcie obserwacji leśnych". Ich zadaniem było między innymi zmierzenie obwodu
wybranego, znanego drzewa i wykonanie odcisku jego kory. Dzieci miały także dokonać
obserwacji ściółki i runa leśnego oraz żyjących tam zwierząt. Kolejne zadanie dotyczyło
porównania nasłonecznienia, temperatury, siły wiatru, wilgotności w lesie i poza nim.
Uczniowie z dużym zaangażowaniem zabrali się do wykonania poszczególnych zadań. Swoje
obserwacje i pomiary zapisywali na specjalnych kartach, które zostaną umieszczone w "Dziennikach młodego przyrodnika".
Podczas dwóch kolejnych spotkań kółka przyrodniczego dzieci poznawały las i jego mieszkańców.
Na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej oraz zgromadzonych materiałów poznały warstwową budowę
lasu oraz rośliny charakterystyczne dla poszczególnych warstw. Wymieniały także zwierzęta żyjące
w lesie dzieląc je na ssaki, ptaki, gady, płazy, owady i inne. Szukały odpowiedzi na pytania:
Jakie jest znaczenie lasu dla człowieka? Jak należy chronić lasy? Jako utrwalenie dzieci wykonywały różne ćwiczenia zebrane na
kartach pracy. Karty te umieściły następnie w "Dziennikach młodego przyrodnika".
Kolejne zajęcia kółka przyrodniczego poświęcone były tematowi
"W królestwie karpia - czyli co szumi w stawie?" Uczniowie wykonywali zadania
przygotowane na kartach pracy, a wykorzystane podczas kwietniowego spotkania
Klubu "Złota rybka". Wykonali także książeczkę, w której umieścili te materiały
czyli rysunki, wykreślanki, puzzle, uzupełnianki. W drugiej części zajęć,
każdy uczeń samodzielnie wykonał preparat do obserwacji pod mikroskopem.
Pracę z mikroskopami dzieci oceniły jako bardzo interesującą oraz niezwykle pouczającą.
22 kwietnia to święto Ziemi czyli obchodzony na całym świecie Dzień Ziemi.
Uczniowie w czasie zajęć prezentowali propozycje jak skutecznie chronić naszą planetę.
Do dyskusji na ten temat zachęciła ich prezentacja multimedialna, w której wykorzystano
tylko obrazy prezentujące degradację środowiska naturalnego oraz przejmującą muzykę.
Wynikiem dyskusji było wykonanie przez uczniów
plakatów zachęcających do działań w trosce o dobro naszej planety Ziemi.
Kolejne zajęcia kółka przyrodniczo - ekologicznego okazały się dla dzieci bardzo ciekawe.
Uczniowie zapoznali się z budową oraz przeznaczeniem mikroskopów. Każdy mógł samodzielnie wykonać
obserwacji przykładowych preparatów dołączonych do zestawów mikroskopowych.
Wzbudziły one duże zainteresowanie dzieci, które coraz lepiej radziły sobie z obsługą tych urządzeń.
Na zakończenie tematyki dotyczącej zbiorników wodnych uczniowie obejrzeli prezentację
multimedialną, dzięki której poznali rozwój i tryb życia żaby. W założonych folderach zaprojektowali
także gazetkę informacyjną dotyczącą mieszkańców stawu,
roślin wodnych oraz zwierząt żyjących w pobliżu zbiorników wodnych. Wykorzystali
w niej wiadomości z zajęć kółka oraz informacje i zdjęcia wyszukane na stronach internetowych.
W ramach tematyki związanej ze zbiornikami wodnymi naszej miejscowości
uczniowie wykonali szereg zadań. Opracowali w grupach informacje nt. rośliny i zwierzęta żyjące
w stawie. Wykorzystali w tym celu różne książki przyrodnicze, albumy oraz własne wiadomości,
które następnie zaprezentowali pozostałym uczestnikom zajęć kółka przyrodniczo -ekologicznego.
Następnie samodzielnie uzupełniali przygotowane dla nich karty pracy. W czasie zajęć
wykorzystano także model ryby dzięki któremu dzieci poznały budowę ryby. Zgromadzone materiały umieszczone zostały
w "Dzienniczkach młodego przyrodnika", dokumentujących pracę uczniów w czasie zajęć kółka.
W czasie kolejnego spotkania kółka przyrodniczo - ekologicznego dzieci miały okazję wysłuchać nagrania nt. "Co w stawie szumi" oraz
obejrzeć ilustracje zebrane w książeczce pod tym samym tytułem. Książeczki otrzymaliśmy jako nagrodę podczas drugiego
kulinarno - prozdrowotnego spotkania Klubu "Złota Rybka". Ofiarowane zostały przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa
Rybacka "Żabi Kraj" z siedzibą w Skoczowie. Były to pierwsze zajęcia z cyklu
"Zbiorniki wodne w naszej miejscowości".
Członkowie kółka przyrodniczo - ekologicznego zaznajomili się z problemem utrudnionego
dotarcia ptaków i innych zwierząt do pokarmu. Na zajęciach poznali różne sposoby pomocy zwierzętom
w trudnym okresie zimy. W czasie zajęć uczniowie wykonali w grupach plakaty nt. "Dokarmiamy ptaki w czasie zimy". Postanowili zawiesić
plakaty na korytarzach szkolnych, aby zachęcić innych uczniów do dbania w tym trudnym
okresie zimowym o naszych skrzydlatych przyjaciół.
W czasie zajęć kółka uczniowie zaznajomili się z zajęciami i pracą ludzi na wsi.
Był to kolejny temat dotyczący naszej miejscowości. W utrwaleniu zdobytych wiadomości pomogły ćwiczenia
interaktywne. Uczniowie chętnie i z zaangażowaniem wykonywali zaproponowane zadania
z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
Przez kolejnych kilka spotkań kółka przyrodniczego uczniowie mieli okazję
dokładniej poznać swoją miejscowość. Dowiedzieli się o jej położeniu geograficznym - mapka.
Poznali herb Zebrzydowic. Wskazywali najciekawsze miejsca Zebrzydowic. Poznali także elementy kulturowe
i naturalne związane z krajobrazem. Dowiedzieli się także o zawodach mieszkańców wsi i warunkach ich życia.
Wszystkie zebrane informacje i wiadomości uczniowie umieścili
w "Dziennikach młodego przyrodnika" w formie kart pracy, tekstów z lukami, rysunków oraz innych notatek.
W czasie kolejnych zajęć uczniowie zaprojektowali emblematy kółka, na podstawie
których została wykonana plakietka - identyfikator członków kółka przyrodniczo - ekologicznego,
działającego w SP w Zebrzydowicach. W laptopach w pracowni komputerowej - wyposażonej
w ramach projektu "Zdrowa rybka, skoczna żabka" utworzyli także foldery, w których zamieszczane będą
efekty pracy dzieci na zajęciach kółka oraz informacje i ciekawostki przyrodnicze wyszukane na stronach internetowych.
Uczniowie w czasie pierwszych zajęć zapoznali się z planem pracy kółka dziennikarskiego.
Otrzymali także dyplomy potwierdzające ich członkostwo w Klubie "Złota Rybka". Założyli "Dzienniki młodego przyrodnika",
które posłużą im do dokumentowania pracy na zajęciach w postaci notatek, kart pracy, zdjęć, ilustracji itp.
- Plan lekcji
- Zastępstwa
- Zastępstwa Stara Szkoła
- Zaj. pozalekcyjne
- Kadra
- Samorząd uczniowski
- Patron szkoły
- Rekrutacja
- Konkurs Shakespeare'a
- Szkolne Koło Caritas
- Sport 2017/2018
Dla rodziców
- Ubezpieczenie uczniów
- Warunki ubezpieczenia
- Likwidacja szkód
- Podręczniki
- Bilet na autobus
- Kalendarz roku szkolnego
- Dzwonki
- Czas pracy
- Rada Rodziców
- Moje dziecko w szkole - poradnik
- Instytucje wspierające ucznia i rodzinę
Osiągnięcia uczniów:
- w roku 2016/2017
- w roku 2015/2016
- w roku 2014/2015
- w roku 2013/2014
- w roku 2012/2013
- w roku 2011/2012
Kalendarium
- 2017/2018
- Archiwum - strona Gimnazjum
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- Stara strona
Dokumenty
Projekty i programy
- MALI ODKRYWCY I MŁODZI ODKRYWCY
- Trzymaj Formę!
- Zdrowa rybka, skoczna żabka
- Mali a jednak wielcy
- Przystanek szkoła
- Radosna Szkoła
- Szkoła z Klasą
- Szkoła bezpiecznego internetu
- Klub obrońców planety
- Współpraca młodych ludzi nie zna granic